دکل های حفاری

از دکل های حفاری برای استخراج نفت یا گاز استفاده می­ شود. این دکل ­ها انواع مختلفی دارند اما به طور کلی می­ توان آن­ها را در دو دسته دکل­ های خشکی و دکل­ های دریایی بررسی کرد.

دکل های حفاری خشکی به دو دسته ثابت Conventional و سیار تقسیم می شوند. دکل های حفاری دریایی بر اساس طرز استقرار آنها در دریا-کف آنها به دریا متصل باشد یا نه- به دو دسته ثابت (Bottom Support) و شناور (Floating) تقسیم می شوند.

دکل­ های بزرگ، قابلیت حفاری تا عمق صدها کیلومتر در پوسته زمین را دارند. گاهی به دلیل دور بودن آن­ها از مناطق مسکونی و یا عدم امکان رفت و آمد مکرر، کارکنان نیز در آنجا مستقر شده و دکل شامل فضای خوابگاه نیز  می­ شود.

بدیهی است که چنین سیستمی نیازمند تجهیزات و ابزار پیشرفته و متنوعی خواهد بود. شرکت دامون هیدرو تمامی تجهیزات  ابزار مورد استفاده در دکل­ های حفاری را تامین می­کند. در این راستا می­توان به  تجهیزات تنفسی و تجهیزات پایش گاز اشاره کرد.

گاز هیدروژن سولفید، گاز بسیار سمی، اشتعال پذیر و خورنده است و امکان مواجهه با این گاز حین حفاری زیاد است. فوران ناگهانی این گاز در سطح، در صورت عدم کنترل، منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ خواهد شد. بنابراین اقدامات لازم برای تشخیص این گاز و استفاده از سیستم ­های تنفسی در صورت پخش گاز در سطح دکل از ضروری ترین اقدامات ایمنی است.

سیستم مانیتورینگ

در واقع سیستم مانیتورینگ دکل حفاری برای پایش پیوسته گازهای انفجاری (LEL) و H2S است تا در صورت افزایش مقدار آن از حد مجاز، اقدامات کنترلی به سرعت انجام شود. یک سیستم آشکارساز گاز H2S و گازهای انفجاری (LEL) باید به صورت مداوم در محل­هایی که امکان آزاد شدن این گاز زیاد است، نصب باشد و مقدار آن را به طور پیوسته بررسی کند. این سیستم باید قابلیت کالیبره شدن و نشانگر قطعی برق و خطا داشته باشد. کنترل پنل نیز باید به تشخیص رئیس دستگاه، در محل مناسب نصب شود تا به طور دائم بررسی شود. همچنین سیستم مانیتورینگ باید دارای آژیرهای خطر ضدانفجار قوی باشد تا در مواقع لازم، تمام نقاط از وجود خطر مطلع شوند. دستگاه­ های گازسنج قابل حمل (پرتابل) نیز باید برای پرسنلی که در محیط­های پر نویز کار می­کنند و امکان شنیده شدن صدای آژیر برای آن­ها فراهم نیست، استفاده شود. ارائه انواع آشکارسازهای گاز به همراه خدمات پس از فروش (شامل نصب، کالیبراسیون و ...) از دیگر خدمات شرکت دامون هیدرو است.

سیستم تنفسی

سیستم تنفسی یک رکن مهم در سیستم ایمنی دکل های حفاری است. چراکه این دکل­ ها ممکن است در معرض گازهای سمی قرار گیرند. چنانچه در حین حفاری گاز سمی آزاد شود، تنفس این گازها حتی برای مدت کوتاه نیز برای پرسنل خطرناک خواهد بود. بنابراین سیستم تنفسی، از ملزومات دکل­ های حفاری است.

سیستم تنفسی Cascade

سیستم cascade، شامل سیلندرهای پرفشار هوای تنفسی (به صورت بانک هوای تنفسی) است در صورتی که گاز H2S یا گازهای هیدروکربنی (انفجاری) فضای دکل را فراگیرد، این سیستم تنفسی اطمینان می ­دهد پرسنل به مدت چند ساعت (بسته به طراحی و تعداد افرازد روی دکل) -تا زمان رسیدن نیروی کمکی برای تخلیه دکل- هوای قابل تنفس و سالم داشته باشند. این سیستم پس از بازگشت به وضعیت نرمال، مجدداََ توسط کمپرسور شارژ می ­شود تا برای شرایط اضطراری بعدی آماده باشد. معمولا برای شارژ بانک هوا از دو نوع کمپرسور دیزلی و برقی (الکتریکال) به طور موازی استفاده می­ شود.

مانیفولدها و پلاگ­های این سیستم در نقاط مهم دکل قرار دارند و به کارکنان، اجازه انجام اقدامات اورژانسی را برای مدت بیشتر از 30 دقیقه (متوسط زمانی که سیستم­های تنفسی انفرادی قابلیت تامین هوای سالم دارند) را می­ دهد. پرسنل روی دکل می­توانند همراه با سیستم cascade، از یک دستگاه تنفسی فراز (با ظرفیت زمانی 15 دقیقه) استفاده نمایند.

 در این شکل، عملکرد ساده سیستم cascade را می­توان مشاهده نمود. این سیستم در دکل­های حفاری دریایی بسیار کاربردی است، چراکه امکان فرار از منطقه سمی در این دکل­ ها وجود ندارد.

سیستم تنفسی Air Trolley

سیستم تنفسی ارابه ­ای (air trolley) نیز از جمله سیستم­ های تنفسی است که به واسطه سیلندرهای پرفشار قابل حمل، به یک یا دو شخص اجازه کار در محیط سمی را می­ دهد. برای مثال، چنانچه در یک محیط سمی نیاز به انجام تعمیرات ضروری باشد، استفاده از کپسول­ های انفرادی کوچک ممکن نیست، چراکه گاهی انجام این تعمیرات ملزم به صرف زمان چند ساعتی است. بنابراین با استفاده از این سیستم تنفسی، می­توان به مدت طولانی (بسته به نوع سیستم و تعداد نفراتی که استفاده می­کنند)، هوای تنفسی را تامین کرد.

سیستم تنفسی انفرادی

این سیستم شامل یک کپسول هوا، یک رگولاتور فشار، کوله پشتی و یک ماسک که بر روی صورت فرد قرار می­ گیرد است و به کاربر اجازه تنفس هوای سالم را به طور میانگین به مدت 35 الی 45 دقیقه (بسته به ریت تنفس) می ­دهد. بدیهی است که این سیستم برای مشکلات ناشی از فراگیری گازهای سمی در مدت طولانی بر روی دکل­های حفاری دریایی پاسخگو نیست. چراکه در صورت عدم رسیدن به موقع امداد یا رفع مشکل در این مدت، امکان فرار از منطقه آلوده برای افراد حاضر در دکل وجود ندارد. در واقع از این سیستم مواقعی که نشت گاز سمی به صورت کوتاه مدت است و در مواقع اضطراری تا رسیدن به محل امن می­ توان استفاده کرد و برای اطمینان از ایمنی دکل، لازم است تا از هر دو سیستم تنفسی (انفرادی و cascade) استفاده شود.

شرکت دامون هیدرو محاسبه، طراحی و نصب تمامی سیستم ­های تنفسی را برای دکل­های حفاری انجام می­دهد.

چنانچه به سیستم ­های دیگری علاوه بر سیستم­های ذکر شده در بالا نیاز باشد، شرکت دامون هیدرو قادر به تامین سفارشات خاص مشتریان خود خواهد بود. این شرکت به واسطه شرکای تجاری خود در کشورهای خارجی، می­تواند اغلب استاندارد یا شخصی سازی شده (customized) را تامین نماید.

همچنین این شرکت می­تواند درخواست­ های مربوط به لوازم یدکی و تجهیزات حفاری مورد نیاز را بررسی و در صورت امکان، تامین نماید. 

اجزای یک دکل حفاری

  1. mud tank - مخزن گِل
  2. shale shakers - الک‌های لرزان
  3. suction line - (پمپ گِل)
  4. mud pump - پمپ گِل
  5. motor or power source - موتور یا منبع نیرو
  6. vibrating hose - شلنگ لرزان
  7. draw-works - دستگاه کِشنده
  8. standpipe - استند پایپ
  9. kelly hose - شلنگ کلی
  10. goose-neck - زانوییِ استند پایپ
  11. traveling block - قسمت متحرک
  12. drill line - خط حفاری
  13. crown block - تاج دکل
  14. derrick - جرثقیل
  15. racking board - رَکینگ بُرد؛ اصطلاحاً «مانکی بُرد» (monkey board) هم می‌گویند.
  16. stand - استند
  17. setback - سِت‌بَک
  18. swivel - سویوِل، که در دکل‌های جدید با «تاپ درایو» جایگزین شده‌است.
  19. kelly drive - کِلی
  20. rotary table (drilling rig) - میز دوّار
  21. drill floor - کف حفاری
  22. bell nipple
  23. blowout preventer (BOP) annular type - فوران‌گیر (حلقوی)
  24. blowout preventer (BOP) pipe ram & blind ram – فوران‌گیر (قطع‌کنندهٔ لوله‌ها)
  25. drill string - رشتهٔ حفاری
  26. drill bit - متهٔ حفاری
  27. casing head or wellhead – دریچهٔ چاه (دریچهٔ کِیسینگ)
  28. flow line - خط جریان
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت دامون هیدرو میباشد.
[ design & programming | donyadideh.com ]